❖ هدف دوره
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است که توسط دانشگاه MIT آمریکا پیاده سازی شده است. این برنامه به دلیل
سادگی، جذابیت و یادگیری سریع برای ورود به دنیای برنامه نویسی پیشنهاد می شود. با آموزش این برنامه به کودکان
می توانند انواع بازی ها، انیمیشن ها، داستانهای مصور و برنامه های تعاملی را بسازند.
❖سر فصل های دوره
مفاهیم و مطالب آموزشی دوره برنامه نویسی با اسکرچ به ترتیب زیر میباشد:
• نحوه نصب نرمافزار اسکرچ و پیشنیازهای آن
• معرفی وب سایت اسکرچ و ثبت نام در آن
• نحوه جستجو در سایت اسکرچ
• چگونگی بحث و تبادل نظر در سایت اسکرچ
• تنظیم ناحیه کاربری
• برنامهنویسی آفلاین
• آشنایی با بخشهای مختلف نرمافزار
• نحوه ذخیره سازی پروژه و بازیابی بازی
• آشنایی با کلمات و اصطلاحات موجود در اسکرچ
• بکارگیری Sprite برای داستان سرایی
• آشنایی با موقعیتهای مکانی در اسکرچ
• آشنایی با دستورات Event و شروع کنندهها
• معرفی قابلیتهای ظاهری موجود در اسکرچ
• معرفی مفهوم حلقه و کاربرد انواع آن
• آشنایی با صوت و موسیقی در اسکرچ و ضبط صدا
• چگونگی ضبط صدا
• انواع نوتهای موسیقی و نحوه استفاده از آنها
• روشهای اضافه کردن، کم یا زیاد کردن صدا
• به کارگیری جلوههای گرافیکی در برنامه
• انجام طراحی و ترسیم در اسکرچ
• آشنایی با سایر حلقههای موجود و استفاده از آنها
• مفهوم صبر کردن
• آشنایی با مفهوم touch رنگ و اسپرایت
• آشنایی با دستورات شرطی در زبان اسکرچ
• استفاده از دستور if else
• آشنایی با سایر دستورات Event و شروع کنندهها
• آشنایی با سوال پرسیدن و پاسخ دادن در اسکرچ
• ساخت برنامه بر اساس پاسخها مختلف کاربر
• استفاده از صفحه کلید برای اجرای برنامه
• معرفی مفهوم متغیر، انواع و کاربردهای آن
• تفاوت متغیرهای Local و Global
• ساخت بازیهای تعاملی
• یادگیری مفهوم لیست در اسکرچ
• ساخت انواع لیست و ویژگیهای آن
• آشنایی با سایر دستوران Event و شروع کنندهها
• شناخت مفاهیم Listener و Broadcast
• آشنایی با مفاهیم ریاضیات در برنامهنویسی
• انجام عملیات منطقی و معرفی and و or
• نحوه استفاده از مشخصات دستور ceil,floor
• آشنایی و معرفی مفهوم متد
• چگونگی ساخت متد
• مشخصات پارامترها در متد
• مفهوم رشته و بولین و نحوه تعریف آنها
• نحوه افزودن یک پارامتر به متد
• ساخت بازی چند کاربره